Магазини, супермаркети, торгово-розважальні центри – у цих місцях завжди багатолюдно, що тягне за собою необхідність у створенні належних умов. Відповідальний забудовник або реконструктор з чималою часткою уваги повинен віднестись до вентиляційної системи в таких приміщеннях, адже від нормальної циркуляції повітря, вологості і температури буду залежити тривалість експлуатації обладнання, ефективність роботи персоналу і, напевно, настрій клієнтів.
Перераховані торгові площі об'єднані схожими комерційними цілями, але конструктивно і через розміри вони відрізняються, що позначається на технологіях вентиляції, які в них використовуються. Помилки в процесі облаштування систем вентиляції можуть обійтися дуже дорого для людини, відповідальну за цю роботу. Наше завдання – визначити всі підводні камені питання і захистити відповідальних осіб від збитків.
Вентиляція магазинів
При будівництві нового або реконструкції вже існуючого магазину увагу приділяти слід не тільки зовнішньому і внутрішньому дизайну його приміщень, але і інженерним системам, зокрема – вентиляції торгових залів.
Як відомо, в магазинах з площею торгового залу до 250 метрів квадратних допустиме використання природної вентиляції, тому найчастіше вони обмежуються встановленням стельового кондиціонера або настінної спліт-системи, а для вентиляції використовують вікна або просто пробивають наскрізний витяжний отвір.
В силу того, що маленькі магазини не розраховані на великий потік покупців, такого рішення буває достатньо. До того ж, у витяжку для забезпечення достатнього повітрообміну в спекотну пору року і за несприятливих метеоумов можна встановити осьовий або відцентровий витяжний вентилятор.
- Слід зазначити: вентиляція магазинів, облаштована таким чином, має недолік. Усередині торгового залу при роботі вентилятора може утворитися розрідження повітря, тому вхідні двері доведеться тримати відкритими, що призведе до неконтрольованого надходження зовнішнього повітря і проблем кондиціонування.
В середніх і великих магазинах без примусової вентиляції обійтися не вийде, інакше в торговому залі виникне нестача свіжого повітря (задуха) і підвищиться вологість. Крім того, на відміну від систем природної вентиляції, будь-який варіант примусових вентсистем забезпечує фільтрацію припливу від пилу та інших забруднень, що проникають в магазин з вулиці.
Система вентиляції магазинів – вигідне вкладення!
Незважаючи на те, що вентиляційне обладнання для магазинів дорожче за аналоги побутового призначення, на нього варто витратити кошти – вентиляція торгових залів досить швидко окупиться. Подаючи в торгові зали свіже повітря, вентиляційна система одночасно видаляє надлишки вуглекислого газу, надлишкову вологу і надлишки тепловиділення від освітлювальних приладів і холодильного обладнання.
Завдяки чистому, насиченому киснем повітрю у співробітників і покупців поліпшується самопочуття і настрій. В результаті, персонал проявляє більше активності і доброзичливості, а покупці стають менш дратівливими і готові витратити на шопінг більше часу.
Коректна робота вентиляції призводить до підвищення відвідуваності магазину і стимулює продажі!
Вентобладнання для магазинів
Вентиляція магазинів повинна забезпечувати і приплив, і витяжку повітря. Для цього можуть застосовуватися припливні або приточно-витяжні вентустановки, причому останні є найкращим вибором для магазинів з квітковими, рибними і м'ясними відділами.
Використання припливно-витяжних установок в магазині дозволяє забезпечити ефективну боротьбу з неприємними запахами і надмірною вологістю. Такі установки недорогі в монтажі і обслуговуванні, ергономічні та енергоефективні.
Для вентиляції магазинів зазвичай використовуються припливно-витяжні установки продуктивністю 200-3000 м³/год, мають калорифери для підігріву припливного повітря . Подібна вентиляційна система в магазині дозволяє провітрювати торгові зали навіть взимку.
Вентиляція супермаркетів
Через досить значну кубатуру торгових залів в процесі проектування вентиляції супермаркетів максимум уваги приділяється формуванню комфортного мікроклімату, що сприяє тривалому шопінгу і заощадженню електроенергії на повітропідготовку, охолодження і підігрів. Для кожної людини, включаючи співробітників, в супермаркетах може подаватися 20-60 м ³ припливного повітря на годину.
Вентиляція супермаркетів: основні завдання
Система вентиляції в супермаркеті повинна забезпечувати:
- Подачу свіжого і видалення з приміщень повітря, насиченого вуглекислим газом і шкідливими для здоров'я складників.
- Очищення припливного повітря.
- Підтримку оптимальної температури і вологості повітря.
- Ліквідацію неприємних запахів.
- Рівномірний розподіл повітряних потоків для виключення утворення застійних зон.
Крім цього, вентиляційна система супермаркету повинна передбачати відсікання потоків холодного(теплого) повітря біля вхідних дверей в холодну (теплу) час року. Шумовий рівень за її роботі повинен відповідати санітарним нормам.
Способи організації вентиляції в супермаркетах
Правильним підходом до проектування вентиляції супермаркетів може бути поєднання природної витяжної вентиляції (з витяжкою із верхньої зони приміщення через періодично розташовані вентиляційні шахти та активної механічної припливної вентиляції з локальними доводчиками.
- Монтаж окремих децентралізованих вентиляційних систем часто мінімізує капітальні витрати на облаштування вентиляції і забезпечує оптимальний розподіл повітряних потоків всіма зонами супермаркету. В цьому випадку під стелею розміщуються групи припливних пристроїв, що забирають повітря з даху і виробляють його фільтрацію і нагрів/охолодження.
- Економічним варіантом для великих супер - і гіпермаркетів, розташованих у торгових центрах, є використання системи центрального кондиціонування з водяними або фреоновими секціями охолодження.
- Не менш поширені і вентиляційні системи з мультизональным кондиціонуванням (охолодженням за допомогою окремих касетних або канальних кондиціонерів (доводчиків)). Монтуються такі системи в зонах з підвищеним тепловиділенням.
Вентиляція супермаркетів може організовуватися і за стандартною схемою. Так, при використанні моноблочних або набірних припливно-витяжних вентустановок з секціями нагрівача і охолоджувача в супермаркетах можна організувати рециркуляцію і рекуперацію повітря, що важливо за необхідності істотного зниження витрат електроенергії на підігрівання припливного повітря. Для пекарень і грилю, розташованих на території супермаркету, потрібно власна витяжна система.
У всіх випадках і приплив, і витяжка здійснюється у верхній зоні приміщень – в площині стелі. А для того щоб через вхідні двері супермаркету не втрачалося тепло або не надходив холод (в залежності від пори року), в зоні вхідного порталу необхідно встановлювати повітряні теплові завіси.
Вентиляція в торгово-розважальних центрах
Якщо в ТРЦ (торгово-розважальному центрі) достатньо свіжого повітря, не спекотно влітку і не холодно взимку, відсутні неприємні запахи і, при цьому, не голосно, створюються оптимальні умови для тривалого шопінгу. Іншими словами, коли покупцеві комфортно, він готовий витратити більше грошей, і його простіше вмовити здійснити покупки.
Професійно спроектована і змонтована вентиляція торгових центрів сприяє забезпеченню комфортного мікроклімату для відвідувачів і сприятливих умов праці для персоналу. В результаті, покупці і відвідувачі отримують те, навіщо прийшли, а власники магазинів і бутиків, що орендують торгові площі, мають гарний прибуток і цінують своє місце.
Вентиляція торгових центрів: основні вимоги
Вентиляційна система для ТРЦ повинна відповідати наступним вимогам:
- Якісна фільтрація повітря
- Забезпечення необхідного повітрообміну
- Забезпечення підігріву та кондиціонування повітря
- Рівномірний розподіл повітряного потоку
- Зручність обслуговування і автоматизація управління
- Прийнятний рівень шуму
- Висока надійність
Крім цього, вентиляція в ТРЦ зважаючи на істотну кубатуру приміщень, повинна споживати мінімум електроенергії.
Варіанти енергоефективних вентиляційних схем
Незважаючи на, здається, схожість і типовість торгово-розважальних центрів, кожен з них індивідуальний як за площею, поверховістю і місцем розташування, так і за своїми архітектурними особливостями і розташуванням функціональних зон. Кожна з цих особливостей впливає на пошук оптимального та енергоефективного вентиляційного рішення.
Найпоширенішим і вигідним способом організації системи вентиляції ТРЦ вважається використання центрального кондиціонера, спроектованого та зібраного під замовлення. В цьому випадку відбувається об'єднання трьох інженерних мереж (опалення, вентиляції та кондиціонування) через загальну систему повітроводів. Енергозбереження при підігріві повітря досягається завдяки збереженню тепла повітря, що видаляється, перехреснопотоковим або роторним рекуператором.
Для розміщення центрального кондиціонера і насосної станції використовується спеціальне технічне приміщення, а чілер, що забезпечує охолодження води для повітроохолоджувачів, розміщується на даху торгового центру. Завдяки чілеру також задовільняються потреби в охолодженні води для фонтанів ТРЦ.
Вентиляція торгових центрів може здійснюватися і за допомогою розміщеної на даху припливно-витяжної вентустановки, і місцевих кондиціонерів доводчиків. В цьому випадку до фанкойлів підводять припливні повітропроводи. Фанкойли своїми теплообмінниками доохолоджують або догрівають свіже повітря до оптимальних параметрів. До теплообмінників фанкойлів централізовано підводиться холодоагент або теплоносій від чілера. Така схема забезпечує можливість температурного регулювання в приміщеннях ТРЦ.