У кожній родині, в якій є діти, однією з головних цілей є навчання дитини. Батьки хочуть, щоб саме їхні діти вчилися краще за всіх і отримували тільки вищі бали. Але це не завжди залежить від самої дитини і його дисципліни. Досить великий вплив має температура в навчальному класі і вентиляція. Неправильні умови не тільки знижують увагу дітей, погіршують їх кмітливість, а й завдають шкоди здоров'ю. Особливо це стосується дітей алергіків, схильних до респіраторних захворювань і астми.
Причини низької якості повітряного середовища
У разі підвищеної вологості розмноження мікроскопічних грибів виростає в рази, їх спори потрапляють в повітря і можуть розлітатися по всій школі і далеко за її межі.
Коли температура повітря в класах нестабільна, з'являються проблеми з цвіллю. Деякі школи з метою економії самостійно відключають опалення на ніч або у вихідні дні. Перепади в температурі стимулюють зростання цвілі, від якої досить складно позбутися і не бажано нею дихати. За загальноприйнятими нормами температура в навчальних закладах круглий рік повинна бути на рівні 20-26°C.
Після тривалого перебування в класі учнів, накопичується величезна кількість вуглекислого газу, тим часом рівень кисню падає. Цей фактор впливає на самопочуття. Можуть з'являтися головні болі, стає душно, учні не здатні мислити і давати конструктивні відповіді. Вважається, що саме в такі моменти відбувається більшість помилок в тестах і контрольних роботах, так як рівень концентрації падає. Обов'язковими є щоденні провітрювання, вже тим більше, якщо вентиляційна система не справляється або зовсім відсутня.
Ще один важливий фактор, на який мало хто звертає увагу – це пластикові вікна в старих будівлях. Вентиляційна система перестає справлятися, коли змінюються умови, в яких вона працювала раніше. Пластикові вікна перетворюють класи в герметичні камери, повітрообмін в яких практично відсутня.
Також проблемою є наявність сторонніх домішок в повітрі. Якщо клас провітрили і він наповнений свіжим повітрям, це не означає, що там чистий кисень. Не варто забувати про сторонні запахи, гази, алергени у вигляді паперу, комп'ютерної техніки і, особливо, неякісного будматеріалу. Через замінників дерева в приміщенні накопичуються канцерогенні речовини, які не виходять зі звичайним провітрюванням. Вони призводять до онкологічних захворювань.
Підсумувавши вищесказане, можна позначити найголовніші причини низької якості повітряного середовища:
- температура і вологість повітря не контролюються;
- під час прибирання класів використовуються неякісні хімікати;
- вентиляційна система не забезпечує хорошу вентиляцію повітря;
- помилки при використанні засобів проти гризунів;
- забруднене атмосферне повітря в районі навчального закладу;
- старі приміщення з пластиковими вікнами;
- наявність сторонніх домішок в повітрі.
Але корінь проблеми лежить набагато глибше. Кожен навчальний заклад повинен контролювати температурний режим в класах і забезпечувати приплив свіжого повітря круглий рік, з цим допоможе впоратися припливно-витяжна установка.
Наслідки неякісної вентиляції для учнів
Неякісна вентиляція в навчальному приміщенні може привести до ряду неприємних наслідків, які не завжди оборотні. Адже повітря важливий для людини не тільки в момент, коли їм дихають, він визначає подальше самопочуття. Отже, розглянемо можливі проблеми, які провокуються поганим повітрообміном.
Погіршення стану
Не потрібно бути медичним працівником, щоб зрозуміти, чому в задушливому приміщенні комусь стало погано. Відсутність чистого свіжого повітря викликає не тільки головні болі, але і нудоту, запаморочення, загальну слабкість і часто це викликає синдром хронічної втоми.
Захворювання дихальних шляхів і серцево-судинної системи
Школу щодня відвідують сотні учнів і вчителів, кожен з яких має свій власний запах і багато інших, що потрапляють в клас разом з одягом. Наприклад, у кого-то куртка просочилася запахом їжі, хтось використовує занадто сильні духи, і таких прикладів багато. Різні запахи можуть викликати алергічні реакції, викликати астматичні напади.
Крім цього, будь-яка людина може бути носієм вірусу або бактерій. У непровітрюваних класах вони здатні зберігатися тривалий час і потрапляти в організм до будь-якої людини, яка зустрінеться на їхньому шляху.
Як показує статистика, більшість пропусків занять обумовлені респіраторними захворюваннями, причиною яких є не зовсім правильна вентиляція. Неякісний повітрообмін призводить до накопичення шкідливих речовин і продуктів метаболізму в крові.
Синдром SBS
Синдром хворого - це захворювання, яке погано вивчено, але причини його виникнення відомі давно. У цьому звинувачують погану вентиляцію і високу вологість в приміщенні. Симптоми хвороби проявляються у вигляді головного болю, нудоти, слабкості, нежиті, і все це буде турбувати хворого тільки в певному приміщенні. Чим більше в ньому людей, тим сильніше проявляються симптоми.
Характерним для цього захворювання є те, що всі ознаки хвороби зникають, коли людина залишає задушливе приміщення. Цей синдром часто буває у дітей. Дитину залишили вдома і пролікували від вірусного захворювання дихальних шляхів, він здоровий, але по поверненню в школу знову проявляються все ті ж симптоми.
Значне забруднення приміщень
Найчастіше бруд і пил накопичуються в приміщеннях досить швидко. Але при наявності вентиляційної системи повітря очищається від пилу. В іншому випадку все осідає на поверхні і діти змушені дихати цим аж до наступного прибирання, яка, як правило, відбувається не частіше, ніж два рази на день: вранці і ввечері.
Відставання в рості і розвитку
В умовах неякісного повітрообміну неможливе зростання, фізичний і розумовий розвиток. Це реальна проблема сучасного світу. При цьому, жоден з батьків ніколи не здогадається, що проблема в повітрі.
Проблеми зі сном
Постійна зміна температур викликає безсоння у дітей. Це відбувається, коли вдома нормальна температура повітря, а в школі вона нижче норми. Організм страждає, а в тому числі і нервова система. Від перепадів нервова система не може розслабитися і, як наслідок, дитина довго не може заснути.
Чому ж ніхто не стежить за вентиляцією в школах
Іноді навчальні заклади змушені таким чином економити, але в інший час люди просто звикають до тих умов, які мають, і не хочуть нічого змінювати. Згідно з нормативними документами, потрібні скарги 70% учнів у школі на погану якість повітря або низьку температуру, щоб з цим почали щось робити. Відповідно, якщо 30% учнів страждають, а це, на хвилиночку, 300 чоловік з 1000, ніякі дії робитися не будуть. Так влаштована система.
Як поліпшити повітряне середовище
В першу чергу потрібно оцінити рівень забруднення атмосферного повітря навколо школи. У разі незадовільного результату, варто подбати про герметизації приміщень.
Наступним кроком буде установка припливно-витяжної системи і, звичайно ж, в класах повинні бути кондиціонери. Вони дозволять контролювати температуру в межах норми. Також, в звичайних кондиціонерах є функція провітрювання, яка допоможе вирішити проблему з застояним повітрям і нестачею кисню. При цьому відпадає потреба відкривати вікна і сторонній шум не буде проникати всередину приміщення. Особливо корисною ця функція буде в зимовий час. Адже провітрювання взимку часто призводить до захворювань.
Але найкраще з провітрюванням впорається рекуператор. Припливно-витяжні системи з рекуператором повітря раніше дуже рідко використовувалися в країнах СНД. Але з недавніх пір фахівці довели їх користь і тепер подібна установка є необхідністю. Повітря, який виходить з приміщення, йде назустріч холодного потоку чистого повітря. Під час проходження труби відбувається обмін теплом. Таким чином, всередину потрапляє вже нагріте чисте повітря і клімат в класі не порушується. Рекуператори не завдають ніякої шкоди навколишньому середовищу.
На жаль, більшість шкіл або зовсім не використовують вентиляційну систему, або вона знаходиться в занедбаному стані. Через це наражаються на небезпеку всі учні і якість їх навчання набагато нижче, ніж могло б бути. Не забувайте, що ми живемо в століття технологій і не використовувати їх в повній мірі повинно бути соромно.